Bereik de juiste mensen via Facebook advertising

De advertentiemogelijkheden op Facebook worden steeds krachtiger. Met name op het gebied van de juiste selectie van de doelgroep (targeting) maakt Facebook grote vorderingen. De targeting opties zijn samen te vatten in de volgende categorieën: locatie, demografische kenmerken, interesses en gedrag. Binnen de categorieën heb je onderstaande mogelijkheden:

Locatie:

  • Landen en plaatsen (bijvoorbeeld Londen en Frankrijk, Verenigde Staten en Toronto)
  • Provincies en plaatsen (Friesland en Amsterdam)
  • Plaatsen en postcodes (Amsterdam en 1011)
  • Een bepaalde straal vanaf een locatie. Bijvoorbeeld 10 KM rondom Amsterdam

Demografisch:

  • Leeftijd
  • Geslacht

Interesses:

  • Hierbij kan het gaan om interesses van hun tijdlijn, maar ook om interesses die aan de pagina's zijn gekoppeld die zij leuk vinden of trefwoorden die aan deze pagina's of door hen gebruikte apps zijn gekoppeld.
  • Enkele voorbeeld: Mensen die van fietsen houden, fotografie enthousiastelingen, mensen die geïnteresseerd zijn in beleggingsproducten

Gedrag:

  • Onder gedrag vallen activiteiten die personen op of buiten Facebook uitvoeren en meer inzicht biedt in apparaatgebruik, koopgedrag of -bedoelingen, reisvoorkeuren en meer. Gedrag bestaat uit de activiteit van iemand op Facebook en offline activiteiten aan de hand van gegevens van Acxiom, Datalogix en Epsilon (vertrouwde externe partners van Facebook).
  • Enkele voorbeeld: Mensen die pas verhuisd zijn, ouders die een kind verwachten, mensen die binnenkort op vakantie gaan etc.

Wanneer zet je nu Facebook advertising in?
Facebook advertising gebruik je in het aankoopproces bij het bewustwordings- en aankooptraject. Grote merken die veel aan hun merkloyaliteit werken zouden het ook nog in kunnen zetten in de laatste stap van het aankooptraject: loyaliteit.

FBinkoopproces