Beter vindbaar met Google Places

Wil je beter gevonden worden op internet, dan doe je er goed aan het bedrijf aan te melden bij Google Places Zakelijk, of ook wel genoemd Google+ Lokaal. Een gratis lokaal platform van Google. Je zet je bedrijf letterlijk en figuurlijk beter op de kaart door een uitgebreid profiel in te vullen. Als iemand via Google Maps gaat zoeken op jouw bedrijfsnaam, ziet die eerder waar je op de kaart te vinden bent en waar meer informatie te vinden is. Bezoekers en klanten kunnen er ook hun recensies op vermelden.

Google Places aanmelding
Stap 1 is het aanmaken van een Google+ account. Maak voor jouw bedrijf een zakelijk Google+ account aan. Vul daarna het aanmeldformulier in op www.google.nl/bedrijfscentrum. Je voegt jouw eigen bedrijf toe en meldt dit aan Google. Google wil checken of dat jij ook daadwerkelijk de eigenaar bent van het bedrijf dat je hebt opgegeven. Je ziet direct op welke manier Google dat met jou wil checken. Soms is dat via SMS of je kunt gebeld worden. In andere gevallen krijg je per post van Google een speciale code op een briefkaart toegestuurd. Daar gaat dan wel ongeveer 5 dagen overheen.

Verificatie door Google
Als de toegezonden code is ingevuld, dan start Google het verwerkingsproces van jouw gegevens en kan het nog eens twee weken duren voor de uitgebreide vermelding een feit is. Je krijgt geen bericht of het is verwerkt, dat moet je zelf in de gaten houden voordat je verder kunt. De status hiervan staat vermeld op de pagina van het Google Bedrijfscentrum.

Zodra alles is goedgekeurd is er de mogelijkheid om binnen Google Places een bedrijfsprofiel aan te maken. De meeste kans van slagen op een succesvolle vermelding is om alle velden te vullen. Door tussendoor op Verzenden te klikken, kun je rechts kijken hoeveel procent van het profiel al is gevuld. In de praktijk is het niet altijd even gemakkelijk om alles goed gevuld te krijgen. Hierbij enkele tips op basis van ervaringen uit de praktijk.

Wees nauwkeurig en vul alle gegevens in
Het beste is ervoor te zorgen dat het e-mailadres de bedrijfsnaam bevat. Bedenk vooraf welke tekst jouw bedrijf het beste omschrijft. Kopieer die eerst naar het kladbord, kort het in tot maximaal 200 karakters en plaats dit in het juiste veld. Vergeet niet een faxnummer of extra telefoonnummer te vermelden.

Kies bij Categorie een van de type organisaties die in de lijst van Google te vinden zijn en zorg dat dit jouw belangrijkste categorie is. Toets de beginletter(s) in van de categorie die je in jouw hoofd hebt en kijk of het in de lijst staat. Zo niet, zoek dan een alternatief, maar dat alternatief moet ook in de lijst voorkomen. Je kunt eventueel ook zelf een nieuwe categorie toevoegen.

Kijk of alles klopt op Google Maps
21-2-2014 14-50-19Wil je nu zien hoe je door anderen gevonden en gezien kunt worden. Kijk dan op http://maps.google.nl en toets jouw bedrijfsnaam met eventueel de vestigingsplaats in. Is de vermelding niet helemaal naar je zin, log dan gewoon opnieuw in en breng veranderingen aan in het profiel. Het kan even duren voordat de wijzigingen ook verwerkt zijn. Als je regelmatig inlogt met uw zakelijke account, dan kun je ook het verloop in de traffic bekijken die gegeneerd wordt met uw vermelding, dus hoe vaak andere mensen uw bedrijf hebben gezocht via Google Maps.

Wil jij hulp jouw bedrijf zichtbaar te maken op Google Maps? Neem dan contact met ons op.