Bovenaan in Google?

Hoger in de zoekmachines zorgt voor meer zichtbaarheid en meer klanten. Klinkt simpel, helaas is dit het niet. Maar wij helpen je graag een handje.

Circa 90% start zijn zoektocht op internet met de zoekmachine van Google. Wij leggen dan ook altijd de focus op de zoekmachine Google. Bovenaan komen in Google is niet eenvoudig, maar zeker ook niet onmogelijk. Google kijkt naar tal van facetten om te beoordelen op welke positie uw website wordt weergegeven bij de zoekresultaten. Hieronder leggen we kort uit hoe Google zijn zoekresultaten bepaald.

Zichtbaarheid

Wil Google je website goed kunnen indexeren (moeilijk woord voor plaatsen in de zoekresultaten) dan zal je website goed zichtbaar moeten zijn. Nu lijkt het alsof we een pracht van een open deur intrappen want logischer dan dit wordt het natuurlijk niet: als Google je website niet kan zien dan kan Google je website ook niet opnemen in haar zoekresultaten.

seoToch ligt het iets lastiger... Je hebt te maken met een bepaalde mate van zichtbaarheid en leesbaarheid van je site. Google ziet de broncode van jouw website en dus niet de opmaak met plaatjes e.d. die jij als persoon ziet. Google kan alleen code lezen en dus moet je in die code zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk zijn. Dit geld ook voor de teksten op je website. De teksten zo geschreven worden zodat ze op de door u vooraf gedefinieerde keywords goed gevonden worden. Eveneens geldt dit voor plaatjes, deze dienen altijd een alternatieve tekst te hebben voor indexatie in Google.

Relevantie
De tweede factor van de SEO Driehoek is "relevantie". Des te relevanter jouw website is voor een zoekopdracht in Google, des te hoger je website in de resultaten zal komen. Google heeft uiteraard wel haar eigen methoden om te bepalen hoe relevant je website is en zolang jij diezelfde methoden hanteert dan zit je met Google op 1 lijn. In principe bouw jij je website in eerste instantie voor je doelgroep en niet voor Google (dat vergeten veel internet marketeers overigens) In het kader van relevantie is het echter toch wel handig om de mening van Google van serieuze invloed te laten zijn op de bouw van je website.

De missie van Google is vrij simpel: De beste/meestgebruikte zoekmachine ter wereld zijn en dat ook blijven. Dit kan Google alleen bereiken door kwalitatief de beste (lees: relevante) zoekresultaten te geven aan haar gebruikers. Des te relevanter jouw website aan een zoekopdracht van een gebruiker van Google is des te logischer het voor Google vervolgens ook is om jouw website als suggestie aan die gebruiker te geven, snappie?

Reputatie
Google kijkt naast zichtbaarheid en relevantie van je website ook naar de reputatie van jouw website maar daarnaast ook (en dat weten veel mensen niet) naar de reputatie van de webpagina's die naar jou linken. Vanaf het begin dat jouw website op het internet komt bouwt deze een reputatie op bij Google, dat kan voortdurend veranderen in zowel positieve als negatieve zin. Laten we eens kijken naar een site met een hoge reputatie... Iedereen kent Wikipedia, waarom? Omdat Wikipedia zo'n hoge reputatie heeft opgebouwd bij Google als het aankomt op waardevolle informatie dat de pagina's van Wikipedia altijd vrij snel bovenaan in de zoekresultaten staan.