De verschillende petten van Zoekmachine Optimalisatie

Tot waar en niet verder, dat is wat dit artikel wil illustreren. Een duidelijke opsomming van het verschil tussen het toepassen van SEO volgens de richtlijnen van Google (white hat) en de tegenpool, black hat SEO. De verschillen zullen hierbij worden weergegeven aan de hand van enkele voorbeelden. Na het lezen van dit artikel weet je waar de grens ligt en waarom wij vanuit Converzo altijd kiezen voor white hat SEO.

Black hat SEO
Black hat SEO zijn methodes die proberen om zoekmachines te manipuleren, met het doel om de machines te laten denken dat een site waardevol (=kwalitatief goed) is. Deze methodes om sites beter vindbaar te maken zijn agressief en richten zich vooral op zoekmachines en niet op menselijke bezoekers en gebruikerservaring. Er zijn verschillende soorten black hat technieken:

- Het spammen van blogs. Vaak kan men bij blogsites en forums commentaar achterlaten.  In de commentaar staat dan (ir)relevante tekst met (veel) links naar andere sites.

- In de codering van een website ‘onzichtbare’ tekst plaatsen. Door bijvoorbeeld de letters van de onzichtbare tekst wit te maken.

- Een ander gebruikte techniek is het ‘scrapen’. De site waar black hat SEO wordt toegepast neemt dan content van een andere site over om waardevoller te lijken voor zoekmachines.

- Pagina’s die onderwerpen of trefwoorden bevatten, die niet gerelateerd zijn aan de site, om bezoekers te trekken.

- Zonder toestemming websites hosten op andermans servers

- Een laatste techniek dat ook kan worden gebruikt is het ‘cloaken’ van een site; de bezoeker ziet dan een andere site voor zich dan de search spiders van zoekmachines. Het cloaken van een site wordt echter door andere SEO specialisten gezien als grey hat SEO.

Black hat SEO methodes worden gezien als onethisch, omdat het misschien op korte termijn wel iets oplevert voor een bedrijf, maar op lange termijn niet. Op lange termijn bestaat er een grote kans dat de methodes niet alleen de site schaadt, maar ook de reputatie van een bedrijf aantast. Uiteindelijk kan black hat SEO dan ook leiden tot een daling van inkomsten/ de ranking voor een bedrijf.

Het toepassen van black hat SEO heeft als ‘voordeel’ dat men niet hoeft te wachten op link backs (links naar de black hat SEO site). Echter, door black hat SEO verschijnt er veel nutteloze informatie en spam op het internet. Het is dus niet aanbevolen om black hat SEO technieken toe te passen, gezien de hoge risico op een boete (in de zin van lagere ranking) of zelfs om niet meer weergegeven te worden in de zoekresultaten en de schade die het berokkent met betrekking tot de reputatie van een bedrijf.

White hat SEO
In tegenstelling tot black hat SEO is white hat de gangbare manier van zoekmachineoptimalisatie. White hat SEO refereert naar het gebruik van SEO strategieën, technieken en tactieken die de regels en beleid van zoekmachines volgen. Net als black hat, zijn er ook verschillende technieken voor white hat SEO:

- De optie om nofollow tags te plaatsen in de html-code van interne en externe links. Zoals de naam al aangeeft, geeft een nofollow tag aan dat de search spiders de link niet moet volgen. Door deze tag toe te voegen, zullen de search spiders weinig waarde toekennen aan de desbetreffende links. Met een nofollow tag geeft een site aan dat de link niet direct relevant is voor de content van een site.

- Een zoekwoordenanalyse uitvoeren. Door een zoekwoordenanalyse uit te voeren komt een SEO specialist erachter welke zoekwoorden nog meer relevant zijn voor een site. Deze kan men dan weer gebruiken om de site te optimaliseren.

- Het plaatsen van belangrijke trefwoorden in de titel van een web pagina. Daarnaast kunnen belangrijke trefwoorden ook in de headers van een webpagina worden geplaatst. Let wel op dat eenzelfde trefwoord niet te vaak voorkomt in een tekst; dit wordt keyword stuffing genoemd. De search spiders kunnen dan de pagina markeren als spam. Als een pagina bijvoorbeeld gaat over smartphones, dan is ‘smartphone’ natuurlijk een van de belangrijkste trefwoorden, maar er zijn ook andere relevante trefwoorden als Android, dual sim of apps.

- Site maps kunnen ook bijdragen aan de optimalisatie van sites. Elk pagina is dan gelinked en search spiders kunnen dan elk pagina gemakkelijk indexeren.

Grey hat SEO
Naast black en white hat SEO is er natuurlijk ook een ‘grijs gebied’ met betrekking tot zoekmachine optimalisatie. Deze heeft de toepasselijke naam gray hat SEO. Grey hat SEO ligt tussen black hat en white hat SEO in. Als er voor een site teveel misbruik gemaakt wordt van gray hat technieken kan Google het beschouwen als black hat SEO. Ondanks dat grey hat technieken vaak worden toegepast, vinden sommige SEO specialisten het een onethisch techniek. Enkele grey hat technieken zijn:

- Artikel spinning: dit is het gebruik van bepaalde software die teksten kan ‘spinnen’, zodat het lijkt alsof het unieke content is, maar in werkelijkheid heeft de software de tekst alleen anders verwoord.

- Kopiëren van content: zoals de naam al zegt, het kopiëren van content van andere sites wordt gezien als een grey hat SEO techniek. Er zijn bepaalde situaties waarin het kopiëren van content geaccepteerd wordt, bijvoorbeeld wanneer een website verschillende (nieuws)artikelen verzameld en indexeert over een bepaald onderwerp.

- Three-way linkruil: door drie sites met elkaar te linken, kan men de waarde van elkaars sites  verhogen. Site A linkt naar site B, B naar C en C weer terug naar A. Dit was één van de meest gebruikte SEO technieken, totdat Google zijn zoekalgoritme had aangepast en de waarde/bijdrage van linkruil en linkbuilding in de algoritme flink te verlagen.

- Oude domeinen die veel autoriteit hebben kopen. Op de oude domeinen plaatst men dan backlinks naar de site die goed moet presteren in de zoekresultaten.

Al met al zijn er dus verschillende optimalisatietechnieken voor een site. Sowieso raden wij het af om black hat SEO te gebruiken. Het gebruik van grey hat SEO is niet aangeraden, maar kan wel met mate worden toegepast. Het beste is natuurlijk om gewoon white hat SEO technieken toe te passen voor een site, dit raden wij onze klanten daarom ook altijd aan.