De voordelen van een One Page Checkout

Een veelvoorkomend probleem onder webwinkels zijn 'abandoned shopping carts'. 'abandoned shopping carts' zijn verlaten winkelwagens. Veelal hebben bezoekers één of meerdere producten in de winkelwagen gedaan, waarna ze tijdens het checkout proces toch afhaken en de site verlaten zonder een aankoop te hebben gedaan.

Bezoekers dienen namelijk tijdens een checkout proces veel stappen en pagina's te doorlopen (account aanmaken/aanmelden, overzicht van verzendkosten, betaalmethode selecteren et cetera) om een bestelling te plaatsen. Bij elke stap bestaat er een kans dat de bezoeker zich toch nog bedenkt en dus afhaakt. Het checkout proces is dus van groot belang voor webwinkels. Zij kunnen door abandoned shopping carts veel inkomsten mislopen. Een mogelijke oplossing is het ontwikkelen van een one-page checkout. Een one-page checkout biedt een aantal voordelen:

• Bij een multi-page checkout is de kans om foutieve gegevens in te vullen groter dan bij een one-page checkout. Het gehele bestelproces wordt op één pagina weergegeven. Klanten hebben dan meteen een overzicht van hun gegevens, de betaalmethode, verzendmethode en eventuele extra informatie of kosten met betrekking tot het product op één pagina. Op de pagina kunnen ze de gegevens eventueel aanpassen/ corrigeren, terwijl bij een multi-page checkout klanten weer terug naar een van de vorige pagina's moeten gaan om gegevens te kunnen corrigeren, wat dan weer tot frustratie leidt.

• Klanten hoeven bij een one-page checkout veel minder stappen/ pagina's te doorlopen. Dit verkleint de kans dat een klant de site verlaat zonder een werkelijke aankoop te doen. Ook raken ze minder snel geïrriteerd door de vele stappen die ze zouden moeten doorlopen bij een multi-page checkout.

• Een van de belangrijkste voordelen is dat een one-page checkout het bestelproces voor de klanten versnelt en vergemakkelijkt. Dit leidt tot een positievere ervaring met de webwinkel. Je kunt het bestelproces vergelijken met boodschappen doen in de supermarkt; in de supermarkt kiezen de klanten ook vaak voor de snelste en/of kortste rij als ze moeten afrekenen.

Eigenlijk heeft een one-page checkout maar één doel voor een webwinkelier: het verhogen van de conversieratio. Get Elastic had een A/B test opgezet waarbij 50% van het verkeer naar een one-page checkout werd geleid en de andere helft van het verkeer naar een two-page checkout van de webwinkel van de Olympische Winterspelen 2010 in Vancouver. Wat blijkt? De website optimizer van Google concludeerde dat de one-page checkout maar liefst 21.8% beter presteerde dan de two-page checkout. Ook werd er 257.26% (!) meer bestellingen afgerond bij de one-page checkout. De conversie steeg minder hard: 0.54%. Een onverwachte resultaat was dat het gemiddelde orderbedrag bij de one-page checkout hoger was dan bij de two-page checkout. Al met al biedt een one-page checkout dus grote voordelen ten opzichte van een multi-page checkout en kan het een oplossing zijn voor de verlaten winkelwagens probleem waar veel webwinkeliers tegenaan lopen.

Recent heeft Converzo voor de nieuwe webshop van City Foto Eindhoven (ontwikkeld in Joomla 2.5 & Virtuemart 2) een One Page Checkout op maat gemaakt. Hieronder een screenshot van het resultaat.

onepagecheckout