Google Partners: goed voor onze klanten

Eind vorig jaar is Google begonnen met het ondersteunen en opleiden van online marketingbureaus als Converzo middels het vernieuwde Google Partners programma. Hiermee tracht Google  bureaus als de onze een brug te laten slaan tussen haar klanten en online marketing. Converzo gidst haar klanten door de vele mogelijkheden en keuzemomenten binnen de wereld van online marketing. Dinsdag 25 maart woonden we, op uitnodiging van Google Partners, het uiterst leerzame Google Partners Event in de Jaarbeurs bij. Hierbij een korte opsomming van de belangrijkste bevindingen.

Google Partner Badge

Nederland telt op het moment slechts 300 gecertificeerde Google Partners. De Google Partner-badge betekent dat Google het betreffende bureau vertrouwt, en dat klanten dit ook zouden moeten doen. De badge geeft aan dat het bureau een gezonde, gecertificeerde specialist is, haar klanten tevreden zijn en het bureau de praktische tips van Google toepast.

Mobile first

Een door de sprekers van Google veel besproken item, was het gebruik van mobiele apparaten.
Wie nog geen mobiele website heeft – ook wel responsive design genoemd – kan het (laten) ontwikkelen ervan beter direct op het ‘must-have’-lijstje zetten (en dan het liefst bovenaan). Om een beeld te geven waarom, hebben we wat cijfers van Google op een rijtje gezet:

  • De Nederlander kijkt gemiddeld 150 keer per dag op zijn mobiel, dat is iedere 6,5 minuut;
  • Men verkiest tijdens de lunch 2 keer liever de smartphone boven een inwendige traktatie;
  • 3 op de 4 Nederlanders bezit een smartphone en de helft een tablet;
  • 1 op de 4 zoekopdrachten in Google is via een mobiel apparaat.
    Een website die niet responsive is, bedient in feite 25% van de bezoekers niet optimaal.

Mobile3

Google heeft de laatste 3 jaar enorm veel ontwikkelingen doorgevoerd op het gebied van online marketing gericht op mobiele apparaten. Deze aanpassingen hebben ertoe geleid dat wijzigingen en campagnes (bijvoorbeeld AdWords) per apparaat kunnen worden gemeten en daarmee geoptimaliseerd.

Mobile

The zero moment of truth

Wanneer de consument een koopprikkel ervaart, grijpt deze meestal direct naar een mobiel apparaat (smartphone of tablet). Hier beleven zij het eerste contactmoment met het product. Google noemt dit moment: the zero moment of truth.

Steven Merckx, Performance Activation Specialist bij Google, ging hier tijdens het Google Partners Event dieper op in. Consumenten zijn constant online en 'connected' wat veel kansen biedt om ze online aan je te binden, ze op ieder apparaat de juiste content en advertising te tonen en investeringen te optimaliseren door advertenties optimaal in te zetten gedurende de gehele 'customer journey'.

Gedurende deze ‘journey’ schakelt 90% van de mensen tussen verschillende apparaten bij het bereiken van hun doel.

Mobile2

‘The zero moment of truth’ van jouw klant

Heb je je al eens verplaatst in de ervaring van een mobiele websitebezoeker? Via deze handige website kun je je eigen (en iedere andere) website op ieder apparaat testen.

Google spreker Steven Merckx sprak over ‘The Mobile 7’, 7 uiterst belangrijke items bij het nastreven van een gebruiksvriendelijke mobiele website:

  1. Homepagina en navigatie
  2. Landingspagina’s
  3. On-site Search
  4. Product / aanbiedingen pagina’s
  5. Conversie
  6. Multi-Screen en Multi-Channel ervaringen
  7. ‘Mobile Hygiene’

Omdat de mobiele bezoeker nog in een onderzoekende fase is, is het aan te raden om hem te helpen gedurende deze fase. Pas later in de ‘customer journey’ vindt het aankoopproces plaats.

Wanneer je website niet gebruiksvriendelijk genoeg is voor de bezoeker, vertrekt 61% in enkele kliks naar de concurrent, om daar vervolgens de ‘customer journey’ af te sluiten met een aankoop.

Neem voor meer informatie over responsive webdesign vrijblijvend contact met ons op.