Het nut van een blog

Bloggen begon als het bijhouden van een online dagboek waarin internetgebruikers hun interesses, hobby's, dagelijkse belevingen en gedachtes met de wereld deelden. De blogs van toen waren slechts een eenzijdig communicatiemedium; de auteur plaatste een boodschap and that's it; bezoekers konden het alleen lezen. Naarmate blogs verder werden ontwikkeld, werden er nieuwe functies toegevoegd, zoals het plaatsen van opmerkingen en links naar andere sites. Deze ontwikkelingen bevorderden de interactie tussen gebruikers (lezers en auteur). Zo veranderde de blog van een eenzijdig communicatiemedium naar een tweezijdig communicatiemedium.

Tegenwoordig bloggen miljoenen mensen per dag en is het populair onder zowel individuen als bedrijven en organisaties. Hoewel het bloggen begon als het bijhouden van een online dagboek door internetgebruikers, is het tegenwoordig veel meer dan dat. Naast bloggen als een hobby in de vrije tijd, kan het ook worden gebruikt voor andere (professionele) doeleinden.

Doelen:
Zoals gezegd kan bloggen ook gebruikt worden voor andere doeleinden.

Een aantal van deze doeleinden:

• Een blog kan worden gebruikt voor een journalistiek doel. Bloggers kunnen actuele nieuws plaatsen op hun blog, zonder tussenkomst van een mediabedrijf. Door te bloggen kan men dus mogelijke censuur door mediabedrijven vermijden.

• Naast journalistiek gebruik, kunnen blogs ook gebruikt voor politieke doeleinden, bijvoorbeeld om kiezers te trekken of in contact komen met potentiële kiezers. Politieke partijen kunnen hun nieuws, visies op toekomstig beleid kwijt op blogs.

• Een blog kan ook een bedrijf, product of service te promoten. Dan heeft een blog dus een commercieel doel. Gerelateerd aan dit doel is het in contact te komen met potentiële en bestaande klanten. Tegenwoordig is dit één van de belangrijkste redenen voor bedrijven en organisaties om te bloggen.

Waarom bloggen als bedrijf/organisatie
Zoals hierboven genoemd kunnen bedrijven een breder publiek (= meer potentiële klanten) bereiken. Door te bloggen kan een bedrijf op lange termijn meer bezoekers trekken of zelfs meer omzet genereren door leads.

Blogs trekken bezoekers door de zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten. De structuur van een blog is namelijk in de meeste gevallen zoekmachine vriendelijk. Hoe meer je nieuwe content optimaliseert op trefwoorden waarop je als bedrijf gevonden wilt worden, des te groter de kans om meer zoekverkeer aan te trekken. Als bedrijf ben je dus met een blog beter vindbaar door zoekmachines. Door regelmatig nieuwe en interessante content toe te voegen kan een blog voor terugkerende bezoekers zorgen. Interessante content geven bezoekers een reden om de content delen (via social media) waardoor een bedrijf weer meer bezoekers kan aantrekken en meer bezoekers, betekent automatisch meer potentiële klanten.

Bedrijven kunnen met een blog de klanten op de hoogte houden van het laatste nieuws, sneak previews van nieuwe producten en producten of services promoten.
Daarnaast kunnen klanten de bedrijven voorzien van feedback op hun producten of services. Als een klant negatief feedback heeft kan een bedrijf direct hierop inspringen, samen met de klant een oplossing zoeken en alsnog een positief indruk achterlaten bij de klant. Een blog kan dus ook voor klantenbinding zorgen.

Naast bloggen over inhoudelijk content, kunnen bedrijven ook bloggen over tips 'n tricks met betrekking tot relevante onderwerpen, experts/ specialisten uitnodigen om een keer een blogpost te plaatsen over een aanverwant onderwerp. Hiermee kan een bedrijf zowel kennis delen als interesse trekken van de bezoekers.

Bloggen is daarom een efficiënt marketingtool, waarmee een bedrijf goedkoop en effectief met (potentiële) klanten kan communiceren.

Voorbeeld
Recent heeft Converzo voor Agence Belle France, verhuurder van vakantiehuizen in Frankrijk, een blog op maat ontwikkeld. Deze is te bekijken op onderstaande link:

http://vakantiehuizen-in-frankrijk.nl/

agencebellefrance