Hoe schrijf je een goede webtekst die hoog rankt in Google?

We krijgen vaak de vraag hoe je nu precies een goede tekst schrijft die hoog rankt in Google. Omdat deze vraag vaak terugkomt leek het ons goed eens uiteen te zetten waar een goede webtekst aan moet voldoen.

Allereerst is het goed je te beseffen waarom mensen op jouw website terecht komen vanuit Google. Iemand zoekt met een probleem of vraag. Als Google jou aanwijst als degene die deze vraag het beste kan beantwoorden dan doe je het goed. Ofwel, dan eindig je hoog in de zoekresultaten.

Vroeger kon je nog hoog eindigen met het kiezen van de juiste zoektermen en deze vaak en op de juiste plek in je website verwerken. Tegenwoordig is het meer van belang dat Google jou als autoriteit ziet en dat je unieke kennis biedt (geen copy/paste dus). Daarnaast is het van belang dat andere websites naar jouw website verwijzen. Dit versterkt je autoriteit.

Laten we beginnen met het zoekproces van jouw potentiële website bezoeker.  Hoe zoekt hij/zij eigenlijk via Google?

Het zoekproces

1. De zoeker heeft een probleem of behoefte. Dit vertaalt hij in een aantal steekwoorden op Google.

2. De zoeker krijgt vervolgens van Google een pagina met zoekresultaten voorgeschoteld. We beperken ons hier tot de eerste pagina zoekresultaten van Google. Vrijwel niemand klikt verder dan de eerste pagina. De bezoeker bepaalt hier aan de hand van de Titel, Meta Description en in minder mate de URL op welke link hij/zij gaat klikken. Uiteraard valt hierbij de eerste link op de pagina meer op dan de laatste.

converzoseo
De Titel, URL en Meta Description in het Google zoekresultaat

3. De zoeker klikt zo snel mogelijk op het zoekresultaat dat het beste aansluit bij zijn verwachting. Vaak gebeurd dit in minder dan 3 seconden. Zo kort de tijd heb jij om de zoeker te verleiden op jouw link te klikken.

4. Nadat de zoeker heeft geklikt komt deze (hopelijk) op jouw pagina. Dit hoeft niet altijd de homepage te zijn, sterker nog vaak komen ze via een andere pagina op jouw site terecht. Zorg ervoor dat de rode loper bij de achterdeur dus ook altijd klaar ligt.

De bezoeker bekijkt vervolgens de pagina. Hierbij ligt de focus in eerste instantie boven de Vouw. De vouw is hetgeen wat zichtbaar is van de pagina zonder te scrollen. Zorg ervoor dat hier direct de verwachtingen van de zoeker worden waargemaakt of in ieder geval gevoed.

5. Als de tekst of de website niet aansluit bij de verwachtingen van de zoeker dan is het een kleine stap om op de back knop te drukken in de browser. Ofwel, de zoeker klikt dan direct weer terug naar het zoekresultaten scherm in Google om een andere website te bekijken. Ga ervan uit dat je maximaal 3 seconden de tijd hebt om de zoeker de bevestiging te geven dat hij goed zit. Zo kort? Ja, zo kort!

Om deze verwachtingen snel waar te kunnen maken (binnen 3 sec.) is het daarom aan te raden om met afbeeldingen te werken, in combinatie met woorden en duidelijke (tussen) titels. Maak het de zoeker gemakkelijk om binnen 3 seconden de inhoud te scannen. Wake up and smell the coffee, zoekers lezen niet... ze scannen!

Hoe schrijf ik dan een goede pagina die voldoet aan de verwachting van de zoeker?
Een goede zoekmachine vriendelijke webpagina is afgestemd op het proces zoals boven beschreven.

Alle onderdelen die de zoeker bewust of onbewust gebruikt om te beoordelen of de pagina relevant is dienen zo goed mogelijk afgestemd te worden op de zoeker. Uiteraard speelt het design hier ook een rol, maar daar zullen later in een ander artikel verder op ingaan. We behandelen hier alleen de tekst.

Wat zijn die onderdelen dan precies?

Eye Tracking onderzoek laat zien dat de Titel van een pagina in Google het belangrijkste is voor de zoeker
Eye Tracking onderzoek laat zien dat de Titel van een pagina in Google het belangrijkste is voor de zoeker (bron: 000 marketing)

1. De titel van de pagina
De titel is de belangrijkste zin van een pagina. De zoeker bepaalt in Google voornamelijk waar de pagina over gaat door de titel te lezen. Dit blijkt ook uit Eye Tracking onderzoek.

Enkele tips voor het schrijven van een sterke titel:

- Probeer het zoekwoord in de titel te verwerken, liefst zo ver mogelijk vooraan
- Zorg voor een begrijpelijke titel die makkelijk leesbaar is
- Maak een unieke titel
- Maak de titel niet te lang, maximaal 62 tot 65 tekens

2. De URL
De URL, ofwel het adres dat je in de adresbalk ziet, is belangrijk omdat Google hier ook op indexeert. Dit kun je zien doordat Google het zoekwoord dikgedrukt maakt in de zoekresultaten.

internetmarketingdongen

3. De Meta Description
De Meta Description heeft, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, geen directe invloed op de indexatie. Het kan wel de doorklikratio beïnvloeden. Een goed geschreven omschrijving zorgt er immers voor dat meer mensen op de link klikken.

Standaard pakt Google voor de Meta Description de eerste twee regels van een pagina. Dit is echter niet altijd de meest geschikte tekst. Idealiter wil je de Meta Description daarom zelf bepalen. De Meta Description mag maximaal 155 tekens bevatten. Wij raden ook aan om een Call 2 action erin te verwerken. Een voorbeeld: Klik hier om direct verder te lezen! Maar nog beter: Klik hier en ontvang 10% korting. Probeer de bezoeker te verleiden met een uniek aanbod dat jou onderscheidt van de andere zoekresultaten.

4. De eerste kop van het artikel (vaak hetzelfde als de titel van de pagina)
De zoeker komt op de pagina en leest als eerste de kop van de pagina. Hierin moeten we de bezoeker direct geruststellen dat hij of zij gevonden heeft waarnaar ze zocht. Dit kunnen we doen door de vraag of het probleem direct in de titel te verwerken.

5. De overige (tussen) koppen
De tussenkoppen worden met name gebruikt om te scannen of de pagina voldoet aan de verwachting en het probleem of de vraag kan oplossen. Probeer de tussenkoppen dus zo te schrijven zodat de zoeker weet dat het probleem of de vraag die hij/ zij heeft stapsgewijs ontleed en opgelost wordt. Probeer ook het zoekwoord in de tussentitels terug te laten komen om de relevantie te verhogen.

Richtlijn bij het gebruik van koppen:

  1. Geef elk artikel één H1 kop.
  2. Geef de belangrijkste alinea’s een H2 kop
  3. Geef de subkoppen  een H3 kop.
opbouw webpagina
Een duidelijke opbouw van de pagina zorgt voor een betere vindbaarheid (bron: 000 marketing)

6. Afbeeldingen
Een afbeelding die aansluit bij de vraag of het probleem, zorgt voor meer relevantie en verhoogt de kans dat de zoeker op jouw pagina blijft om verder te lezen/kijken. De zoekmachine kan niet zien (niet nauwkeurig genoeg) wat voor afbeelding er getoond wordt. Via de alt-tag kan je aangeven wat voor soort afbeelding je hebt geplaatst. Voeg daarom altijd een Alt-tag toe aan een afbeelding. Een hoge ranking in de ‘image search’ van Google  kan ook voor meer bezoekers zorgen.

7. Links
De kwaliteit en de relevantie van een webpagina wordt ook bepaald door het aantal inkomende links van relevante webpagina’s en de kwaliteit van de webpagina’s waar men naar toe linkt. Link indien de tekst het toelaat, naar gerelateerde artikelen op de website (en eventueel naar externe artikelen over het onderwerp als die het beter uitleggen).

links
Relevante interne en externe links maken jouw website beter vindbaar (bron: 000 marketing)

8. Call 2 action
Minstens zo belangrijk is de Call 2 Action. Wat wil je dat de bezoeker gaat doen op jouw webpagina? Dit kan zijn het invullen van een formulier, een aankoop doen in een webwinkel of een PDF downloaden. Denk altijd na over jouw aanbod. Als de zoeker geen duidelijk aanbod wordt gedaan, dan kun je nergens het succes van jouw website op meten.

Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben of eens vrijblijvend willen brainstormen? Maak dan een afspraak via de knop hieronder.