Hoe verspreid ik een E-Book

Er zijn veel redenen om een e-book uit te brengen. Van het verzamelen van mailadressen en leads tot het werken aan je naam en faam als kennishebber binnen jouw vakgebied. Maar hoe verspreidt je een e-book en hoe richt je jouw website zo in dat het e-book zoveel mogelijk oplevert.

Stap 1: Schrijf een e-book

Lijkt me duidelijk. Toch is er ontzetten belangrijk punt dat je tussen je oren moet knopen voordat je begint met het schrijven van een e-book: de inhoud moet waardevol zijn! Je kunt misschien best wat mensen met loze woorden overhalen tot het downloaden van een waadeloos e-book maar dit levert je he-le-maal niets op. Deze mensen schrijven zich waarschijnlijk bij je eerste beste nieuwsbrief uit en nog erger, ze sturen het e-book zeker niet door naar hun vrienden.

Een waardeloos e-book mist slagkracht naar het netwerk van jouw netwerk. Zorg dus dat jouw e-book van dermate kwaliteit is dat het de moeite van het doorsturen waard is!

Stap 2: Geven en nemen

Je schrijft een e-book niet voor niets. Enerzijds presenteer je jezelf als kennishebber en anderzijds ben je op zoek naar mailadressen en leads. Bezoekers zijn echter steeds voorzichtiger met het achterlaten van gegevens, zeker wanneer ze niet zeker zijn van je toegevoegde waarde. Geef dus voordat je neemt.

Door een voorproefje van je e-book vrij te geven overtuig je bezoekers van je toegevoegde waarde en trek je ze over de streep om hun waardevolle gegevens achter te laten.

Stap 3: Meten is weten

Oke. Je e-book is compleet, geredigeerd van een leuke opmaak voorzien en je hebt een hoofdstuk gekozen dat als lokkertje gaat dienen. Het is nu zaak je platform goed in te richten.

- Zorg ten eerste voor een duidelijke call-to-action op je homepage.

- Maak een afzonderlijke pagina met daarop een korte toelichting van het e-book, het belangrijke   voorproefje en een eenvoudig formulier dat niet meer dan om een naam en e-mailadres vraagt. Laat dit formulier niet alleen een mailtje naar jezelf sturen bij iedere aanvraag (zo houd je de aanvagen een beetje in het oog) maar leg ook een database aan die je met een druk op de knop in .csv kunt exporteren. Wanneer een bezoeker het formulier invult wordt hij direct doorverwezen naar de downloadpagina.

- Maak een afzonderlijke downloadpagina waarop het complete e-book in pdf te downloaden is. Er zijn een paar redenen om te kiezen voor een downloadpagina t.o.v het per e-mail toezenden van het e-book is tweeledig. Ten eerste is een e-book vaak simpelweg te groot, ten tweede worden automatisch verzonden mails vaak door de spam-filter van de ontvanger opgepikt en ten slotte nodigt een download-pagina meer uit tot doorsturen dan een compleet e-book. Bovendien kunnen we hits op de download-pagina meten, het aantal forwards niet.

- Implementeer Google Analytics.

Stap 4: Verspreiden

Start met met je bestaande contacten. Een vermelding in je nieuwsbrief en een banner op je homepage zijn de basics. Vanuit hier ga je een stapje verder naar buiten, Facebook, Twitter en Linkedin liggen voor de hand. Maar blijf niet veilig op je eigen bedrijfspagina of fanpage, zoek groepen binnen jouw vakgebied en breng hier je e-book onder de aandacht. Als het een waardevol e-book is zal niemand er een probleem mee hebben.
Case: Avelante.nl - Checklist: Is uw organisatie klaar voor de toekomst?

Onlangs ontwikkelde Converzo het platform voor de verspreiding van het e-book: Checklist: Is uw organisatie klaar voor de toekomst? Dit e-book werd geschreven door Avelante en MRZorg en verspreidt onder zorgprofessionals.

AVEebook

Na 4 dagen bedraagt de conversie van het aantal aangeschreven e-mailadressen tot het aantal downloads 10%. In de komende dagen zullen we deze statistieken verder analyseren om zo ook de bijdragen van externe netwerken als Linkedin groepen naar waarde te kunnen bepalen.