Hoe winkelt uw klant in de toekomst?

Afgelopen week woonden wij de Multichannel Conference bij. Eén van de behandelde vraagstukken was: “Hoe shopt uw klant in 2020?”. In deze blog blikken we – voor zover mogelijk – vooruit op het shopgedrag van uw klant.

Shopping2020

Uiteraard werd dit thema niet zomaar uit de lucht gegrepen. In het eind van het vorige jaar werd Shopping2020 gelanceerd. Dit onderzoeksprogramma is een initiatief van 16 brancheorganisaties. Het doel van Shopping2020 is het ontwikkelen van een toekomstvisie op de (online) verkoop van diensten en producten in een breed maatschappelijk perspectief.

Resultaten onderzoek

Eerder dit jaar werden de eerste rapporten hiervan overhandigd aan het Ministerie van Economische Zaken. De belangrijkste resultaten zijn verwerkt in dit filmpje.

Mobiel gebruik

Een belangrijke trend die uit het onderzoek naar voren kwam (wellicht geen verrassing) is de verwachte toename van mobiel gebruik. In onze vorige blog schreven we ook al over de toename van mobiel gebruik. Toen werd beschreven dat een mobiele bezoeker zich veelal in een specifieke fase van het aankoopproces bevindt. Mobiele apparaten worden veelal ter oriëntatie gebruikt, waarnaar vervolgens de aankoop op een computer wordt gedaan.

Shoppen gaat dus al via meerdere (bestaande) kanalen. Amazon.com bedacht er nog een kanaal bij om het de consument gemakkelijk te maken en de concurrentie te snel af te zijn.

Belang van een goede webshop

Hoewel het aantal kanalen dat gebruikt wordt in het aankoopproces almaar toeneemt, vindt de aankoop voorlopig nog altijd plaats in de webshop.

Momenteel telt Nederland ruim 50.000 webshops, die allemaal gevonden willen worden. Grote webshops als Zalando.nl en bol.com zijn onverslaanbaar in de top 10 zoekresultaten van Google. Waar de gemiddelde webshop in 2014 wellicht al moeite heeft gevonden te worden, zal dit in 2020 (als we van de rapporten van Shopping2020 uit zouden gaan) helemaal een zware kluif worden.

Voor 2014 raden we aan te investeren in mobiele gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en denk eens na over relevantie: op alle devices en tijdens het gehele aankoopproces.

Neem voor meer informatie over webshops vrijblijvend contact met ons op.