Conversie optimalisatie tips voor e-mail marketing

In vijftien seconden bepaalt de ontvanger van jouw e-mail of hij/zij verder gaat lezen of afhaakt. Aan jou de uitdaging om de ontvanger als een ware casanova te verleiden om jouw e-mail te openen en te lezen.

Openen of niet?
Wat is het eerste dat de consument ziet als hij een e-mail van jou ontvangt? Is het de speciale aanbieding die je prominent in beeld hebt gebracht? Was het maar zo, want eerst moet jouw e-mail geopend worden, wat gemiddeld maar 22 procent van de ontvangers doet.

Besteed daarom niet alleen aandacht aan de onderwerpregel van de e-mail, maar ook aan het afzenderveld. Je kunt natuurlijk je bedrijfsnaam als afzender benoemen, maar vindt je het zelf niet leuker om een e-mail te krijgen van een persoon? Probeer eens een campagne op te zetten waar een (fictieve) medewerker van jouw bedrijf een 'persoonlijke' aanbieding doet aan de ontvanger. Een bedrijf dat dit deed zag de open rate van 20 procent naar 39 procent oplopen.

Love at first sight
Wanneer er een e-mail binnenkomt scannen ontvangers deze op de vetgedrukte woorden en de afbeeldingen. Het is dan ook van belang dat je de boodschap zo kort en zo aantrekkelijk mogelijk weergeeft.

Maar wat de één aantrekkelijk vindt, hoeft voor de ander natuurlijk niet te gelden. Het is daarom van belang dat je jouw doelgroep goed leert kennen en dat je daar ook in segmenteert. Stuur dus niet één en dezelfde e-mail naar iedereen in de database, maar bedenk goed welke verschillende doelgroepen er in de database zitten en op welke informatie zij zitten te wachten.

Meten=weten
Meten is weten. Je zet daarom A/B-testen op zodat je goed kunt zien welke tekst of afbeelding het beste werkt voor welke doelgroep. Test vooral ook factoren waar je een bepaald effect al verwacht, want juist die verwachtingen kunnen in werkelijkheid net anders lopen.

Een voorbeeld is de kleur van de call-to-action knoppen in jouw e-mails. Welke kleur denk je dat het beste werkt? Groen of rood? Als je groen dacht, dan zit je verkeerd, want de rode knop levert een maar liefst 21 procent hogere click-through rate dan de groene.

Mobile first
Meer dan 40 procent van alle e-mails wordt mobiel geopend en dat percentage neemt alleen maar toe. Het is dan ook van belang dat je daar rekening mee houdt en ervoor zorgt dat een vinger ook op de links in de e-mail kan klikken. Verleid die vinger tot een klik door een call-to-action, zoals een play-button of een afbeelding van een menu dat doorlinkt naar jouw website.

Bereiken en verbinden
Is er op de link geklikt, dan wil dit al drie dingen zeggen:
- de onderwerpregel werkt
- de e-mail heeft de scantest overleefd
- wat je aanbiedt is interessant voor de ontvanger.

Je bent dan ook meteen in gesprek met de ontvanger; er wordt namelijk gereageerd op de boodschap.

Bouw nu dan ook een relatie op met die persoon. Laat merken in de e-mailcommunicatie dat je om de klant geeft. Automatiseer jouw marketing zo dat je de betrokken klanten beloont en hen weer terugwint als de interesse is afgezwakt.

Zo kun je de klant met de informatie die je over hem hebt verzameld veel persoonlijker benaderen. Zeg nou zelf, het is toch veel leuker om een persoonlijke e-mail te ontvangen van iemand die om je geeft, dan van iemand die tegen iedereen hetzelfde zegt? Klanten klikken dan ook veel sneller op een link in e-mails van iemand die zij vertrouwen.

Het spel der verleiding
Voor een succesvolle e-mailcampagne dien je jezelf dus te gedragen als een ware casanova. Verschuil je niet achter een masker, maar laat je zien, zorg voor een goed uiterlijk, maar probeer ook eens wat anders. Wees niet dwingend in de communicatie, maar laat iemand spontaan ergens op klikken en houdt de relaties warm zodat klanten aan jou gebonden blijven. En een ware casanova weet: luister naar de klant en laat hem, zonder dat hij zich er bewust van is, zoveel mogelijk over zichzelf vertellen.