On- en Offline in retail

Volgens een internationaal onderzoek dat afgelopen maandag 20 februari door PricewaterhouseCoopers (PwC) is gepubliceerd halen winkeliers veel te weinig uit de wisselwerking tussen online en offline. Consumenten switchen tijdens hun aankoopproces steeds vaker tussen beide kanalen. Door beide kanalen dus optimaal te benutten is de kans dat de consument verleidt kan worden tot een aankoop veel groter. Zeker aangezien verwacht wordt dat in 2015 ruim 70 procent van de Nederlanders online aankopen zal doen.

Bovenstaande bevindingen gaan heel erg in op het afzonderlijk bestaan van beide kanalen. De winkelstraat (offline) en thuis op de bank met een tablet (online). Het zal echter veel vaker gebeuren dat beide kanalen in elkaar versmelten.

Steeds meer consumenten beschikken immers over een smartphone en steeds vaker wordt dat handige ding tijdens het shoppen geraadpleegt. Je zoekt even snel waar die leuke winkel ook alweer zat of checkt ter plekke de IMDB score van de dvd die je in je handen hebt. De mogelijkheden zijn legio. Ook voor winkeliers.

Voordelen die tot nu slechts voor webshops zijn weggelegd zoals het vergelijken van prijzen, waarderen van producten en achterlaten van een recensie is plotseling ook mogelijk in de 'offline wereld', als er uberhaupt nog zoiets bestaat.

Houd dus in uw achterhoofd dat on- en offline niet bestaat. Een naadloos crossmedial geheel is waar we naar streven.