Panda en Penguins update, wat bedoelt Google daar nu precies mee?

Bedrijven en organisaties kunnen tegenwoordig er haast niet meer omheen: zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is altijd een lastig punt geweest voor online marketeers. Werkzaamheden van een SEO (search engine optimalisation) specialist bevatten onder meer het optimaliseren van sites, termenonderzoek uitvoeren, maar daarnaast moeten zij ook voorbereid zijn op de (onvermijdelijke) aanpassingen in de algoritmes van de bekende zoekmachines.

Vorig jaar had Google twee updates uitgevoerd met betrekking tot zijn zoekalgoritmes. De updates werden door Google Panda en Penguin updates genoemd. Door de updates zakte de ranking van vele sites in de zoekresultaten. Zij waren getroffen door de nieuwe regels die toegevoegd waren aan de zoekalgoritmes. Google had de updates uitgevoerd om kwalitatief slechte sites, zoals link farms (pagina’s waar alleen maar links op staan) een slechtere beoordeling te geven, met als gevolg dat zulke sites dus lager geplaatst werden in de zoekresultaten.

De search spiders van Google werden aangepast, zodat zij sites met kwalitatief goed en origineel geschreven content konden herkennen. De kwalitatief goede sites kregen een betere beoordeling. Daar tegenover stond dat met name statische sites die gebrek aan kwalitatieve content hadden of sites die vooral vol stonden met trefwoorden een veel lagere positie toegekend kregen.

De Panda en Penguin updates voegden een nieuwe set van regels toe aan de al complexe, bestaande zoekalgoritmes van Google. Deze regels waren ontworpen om een site te beoordelen op een set van verschillende factoren. In dit artikel worden vijf factoren besproken:

- Eén van de factoren is content. De spiders van Google kunnen na de updates herkennen of een site slecht geschreven content, zoals grammaticale en spellingsfouten, bevat. Ook heeft de hoeveelheid advertenties en kwalitatief slechte links op een site invloed op de beoordeling van een site.

- Gerelateerd aan de voorgaande factor, is de originaliteit van de content. Origineel content is een van de belangrijkste aspecten voor Google geworden. Als men een hogere positie wilt bemachtigen in de zoekresultaten is het dus van belang om origineel content te creëren. Links die in de content staan moeten inhoudelijk zeer relevant zijn om minpunten van de spiders te voorkomen.

- Een derde factor is de ‘versheid’ van een site. Dit is voor de zoekalgoritmes van Google belangrijker geworden dan inkomende links (backlinks). Met andere woorden: het is dus van belang voor een site om steeds nieuwe content toe te voegen in de strijd voor een hogere positie in Google ‘s zoekresultaten.

- Social: social marketing is in deze tijd zeer belangrijk geworden. Allereerst omdat tegenwoordig bijna iedereen wel iets met social media doet. Als men niet twittert, zit men wel op Facebook.  Daarnaast zorgt social marketing ook nog eens voor betere vindbaarheid. Google gebruikt zoekresultaten in social media om te bepalen hoe nuttig een site is. Online marketeers moeten ervoor zorgen dat logo’s van bedrijven overal op het internet consistent is. Ook is het van belang dat bedrijven hun aanwezigheid en activiteiten op social media fatsoenlijk managen.  Het gebruik van bots is niet aangeraden om social media te managen. Dit zal hoogstwaarschijnlijk de beoordeling niet ten goede komen.

- Vrij van technische fouten: hoewel dit punt op zich vanzelfsprekend lijkt, zijn veel sites toch vaak niet geheel vrij van fouten vanuit een technisch oogpunt. Onder andere de meta data en css tags moeten overeenkomstig de standaarden verwerkt zijn in de codering van een site.

De Panda update richtte zich op sites die de zoekalgoritmes om de tuin probeerden te leiden. De sites deden dat onder andere door een overvloed van trefwoorden in de meta data van hun site te zetten of door links te spammen op hun site. De Penguin update daarentegen richtte zich voornamelijk op de inhoudelijke content van een site. In essentie zijn beide updates ontworpen om black hat SEO te voorkomen. In de volgende post gaan wij verder in op de verschillende optimalisatietechnieken voor zoekmachines.