SEA: Zet alvast een cirkel om dinsdag 21 april

Hoezo dan?
Adverteer je via Google Adwords en is je site nog niet mobiel geoptimaliseerd. Let dan even op. Naast de maximale kosten per klik bepaalt Google aan de hand van een kwaliteitsscore jouw advertentiepositie. Deze kwaliteitsscore is gebaseerd op een drietal categorieën. De relevantie van de advertentie zelf, de zoekwoorden die je gebruikt en de bestemmingspagina waar je potentiële bezoekers naar toe wilt leiden. Vanaf dinsdag 21 april gaat Google op nog iets anders letten, namelijk de mobielvriendelijkheid.

Mobielvriendelijkheid?
Onder mobielvriendelijkheid verstaan we feitelijk hoe een website werkt op telefoon en tablet. De afgelopen jaren zijn zowel de telefoon als de tablet belangrijke instrumenten geworden die wij gebruiken om iets op te zoeken. Experts durven zelfs te stellen dat het komende jaar meer tablets dan laptops worden verkocht. Veel bedrijven haken in op deze ontwikkeling door websites te maken die ‘responsive’ zijn. Die dus zo worden gemaakt dat ze ook op telefoons en tablets goed werken.

Wat kan ik ermee?
80% van de grote Nederlandse bedrijven had in 2012 nog geen mobiel werkende website. Als deze bedrijven er nu nog niks aan hebben gedaan hebben zij over 4 weken een probleem. Een gevolg van deze nieuwe categorie is namelijk dat bedrijven die hun mobielvriendelijkheid niet op orde hebben een flinke daling van hun kwaliteitsscore zullen krijgen.

Heb jij een website die mobiel niet goed werkt? Trek zo snel mogelijk aan de bel! Wacht niet tot het 21 april is en jouw kwaliteitsscore al is gezakt en je advertenties niet meer vertoond worden. Dan is het namelijk te laat. Je hebt nog 4 weken om ervoor te zorgen dat jouw website mobielvriendelijkheid uitstraalt. Zo haak jij in op komende ontwikkelingen en misschien jouw concurrent niet. De concurrent die al tijden de advertentiepositie bezit die je zo graag wilt hebben. Wellicht is dit een kans om hem eindelijk in te halen.