SEO hoe het niet en wel moet

Onderstaand vind je een opsomming van vijf fouten die vaak gemaakt worden om een website hoog in Google laten eindigen. We zijn niet de muppets op het balkon die alleen maar zaken afkraken, dus we geven je ook zes tips om wel hoog te eindigen :).

'Not done' volgens Google

1. Lanceer geen sites met geen enkele toegevoegde waarde voor de bezoeker
Een puur commerciële site zonder toegevoegde waarde zal nooit een #1 positie in Google bereiken. Bezoekers willen toegevoegde waarde, creeër dit voor ze met unieke content en diensten. Als je geen unieke content hebt zullen gebruikers je content nooit sharen en zal je nooit hoog eindigen in Google.

2. Gesegmenteerde aanpak
Wees voorzichtig met het instellen van SEO-gerelateerde doelen, zonder ervoor te zorgen dat ze aansluiten bij de algemene doelstellingen van je bedrijf en de doelstellingen van andere afdelingen. Bijvoorbeeld, je lanceert een nieuw product en maakt hiervoor een aparte landingspagina om veel bezoekers aan te trekken. Wees dan wel zo slim om op deze pagina ook genoeg achtergronden over het bedrijf, de markt en het product te vermelden. Alleen zo kun je ook op je landingspagina ook toegevoegde waarde bieden.

3. Tijdrovende omwegen
Vermijd ingewikkelde hacks om Google te pleasen. Google kent de meeste hacks wel en zal uw website hierom alleen maar lager waarderen.

4. Gevangen in SEO mindset
Denk niet vanuit Google, maar vanuit de bezoeker. Google zoek algorithme gedraagt zich steeds meer als een natuurlijk persoon.

5. Wees flexibel
Ga bij het bouwen van je website niet teveel uit van de lange termijn. Wees flexibel en spring snel in op actuele ontwikkelingen.

'Done' volgens Google

1. Doe iets cools
Klinkt simpel, en dat is het vaak ook. Doe iets wat je zelf ook leuk zou vinden, iets wat de concurrenten niet doen en absoluut uniek en creatief is. Zorg ervoor dat uw website zich onderscheidt van de concurrentie - op een goede manier!

2. Neem relevante content op in uw website
Zet jezelf in de schoenen van de bezoeker. Wat zouden ze je vragen om je te vinden? Uw naam / bedrijfsnaam, locatie, producten, enz. zijn belangrijk. Denk eens verder, zou u klant zoeken naar een "ervaren bloemist" of naar een "Uniek boeket". Bekijk ook wekelijks de zoektermen in Analytics en Google Webmaster Tools. U zult versteld staan op welke zoektermen uw bezoekers op uw website terecht komen.

3. Wees slim over je tags en site architectuur
Maak unieke title tags en meta beschrijvingen, zorg voor intuïtieve navigatie en goede links.

4. Aanmelden voor e-mail forwarding in de Google Webmaster Tools
Zo bent u altijd op de hoogte indien Google een fout in uw website ontdekt.

5. Pull in plaats van Push
Natuurlijke links, +1 s, likes, volgers creeëren. In elk bedrijf is er boeiende, interessante, leuke, verrassende informatie en nieuws gedeeld kan worden met gebruikers. Zorg voor een goede service, vertel leuke verhalen, schets een levendig beeld en je zult zien dat je gebruikers dit gaan delen via sociale media.

6. Blijf fris en relevant
Houd de inhoud up-to-date en zorg dat je aanwezig bent op sociale media. Google hecht steeds meer belang aan de sociale activiteit voor het ranken van je website.