Versla je concurrentie in Google Shopping

Zoek eens naar een product met het woord ‘kopen’ erachter in Google. Dan vind je waarschijnlijk zoiets als dit op de resultatenpagina:Zonnebril Kopen zoekresultaten

Deze manier van adverteren is onderdeel van een onlangs vernieuwde, maar snelgroeiende adverteerdersfunctie van Google, namelijk Google Shopping.

Google Shopping werkt als AdWords, maar dan worden producten mét afbeelding en prijs getoond boven of naast de zoekresultaten. Ook is er een link aan de producten gekoppeld die doorlinkt naar de webshop waar het betreffende product gekocht kan worden. Dit soort advertenties wordt een PLA (Product listing advertisement) genoemd en is speciaal ontwikkeld voor het online verkopen van producten.

Omdat het Google Shopping platform steeds populairder wordt, groeit ook het aantal concurrenten. Om deze reden hier een aantal tips om je Google Shopping-campagne toch succesvol op te zetten:

  1. Zorg dat zowel de prijs als het product in de PLA precies overeenkomen met de daadwerkelijke prijs en product op de webshop zelf. Dit betekent ook dat de website up to date moet zijn en dat de informatie over het product correct is ingevoerd bij Google zodat de ad gevalideerd kan worden.
  2. De foto van een product is een belangrijk onderdeel van de PLA's. Behalve dat de foto overeen moet komen met het product, zorgt een kwalitatief goede én unieke foto (dus niet van het web geplukt) voor een hogere advertentiekwaliteit plus een betere click-through-rate.
  3. Bij PLA's is een scherpe prijs nog belangrijker dan bij normale tekstadvertenties. Via PLA's is het namelijk veel makkelijker voor potentiële klanten om prijzen te vergelijken. Als de prijs van jouw product lager is dan die van soortgelijke producten, is dat gelijk zichtbaar op de zoekresultatenpagina (zie het plaatje) en kun je aanzienlijk meer klikken naar jouw webshop verwachten.
  4. Om een nog effectievere campagne te voeren, is het aan te raden om naast PLA's ook een tekstadvertentie voor het betreffende product aan te zetten, zodat jouw product op meerdere plaatsen bij de zoekresultaten zichtbaar is. Sterker nog, een product kan tegelijkertijd ook nog zichtbaar zijn in de organische zoekresultaten én in de plaatjesresultaten.