Viral Marketing

Eén manier om marketingcommunicatiedoelstellingen te bereiken is het opzetten van een viral marketing campagne. Viral marketing kan deel uitmaken van een online marketing strategie, net als bloggen en zoekmachine optimalisatie. De techniek is gebaseerd op een traditioneel manier van informatie delen: mond-tot-mond reclame. Virale marketing verschilt met mond-tot-mond reclame op twee manieren: het is elektronisch; er vindt geen face to face communicatie plaats. Het tweede verschil is dat er informatie wordt verzonden naar ontvangers, die niet specifiek op zoek zijn naar de informatie.

Het principe van viral marketing is simpel: probeer de ontvanger van een boodschap of (reclame)uiting te ‘besmetten’. Als een ontvanger de boodschap interessant genoeg vindt, is de kans groot dat hij of zij het deelt met zijn of haar vrienden. Vaak start een viral marketing campagne dus klein; een beperkt aantal mensen vindt de boodschap interessant en ieder van hen stuurt het door naar anderen in hun netwerk. Die raken dan ook ‘besmet’ en brengen op hun beurt de boodschap onder de aandacht bij de mensen in hun netwerk; er onstaat een sneeuwbaleffect. Zo groeit het bereik van een viral marketing campagne dus exponentieel.

Doelen
Zoals hierboven besproken kan een viral marketing campagne opgezet worden voor verschillende marketingcommuncatiedoelstellingen. Eén doel van virale marketing is bijvoorbeeld het verzamelen van gegevens van gebruikers. Dit kan onder andere door middel van een poll, game of quiz. Daarnaast kan een bedrijf een viral marketing campagne opzetten om zijn imago of imago van een product onder consumenten (positief) te veranderen. Met de boodschap wilt men een verandering aanbrengen in het denkbeeld van consumenten over het bedrijf of product. Als laatste kan een viral marketing campagne promoten van een product of dienst als doel hebben. Het maken van grappige of opvallende filmpjes kan helpen om naamsbekendheid te vergroten.

Voor- en nadelen
Net als bloggen is een viral marketing campagne een relatief goedkoop en efficiënt techniek voor bedrijven en organisaties om verschillende marketingdoelstellingen te bereiken. Bovendien kan een viral marketing campagne in een korte tijd veel mensen bereiken. Natuurlijk zitten er wel wat haken en ogen aan. Hoe weet men of een opgezette campagne überhaupt viraal gaat? Bedrijven kunnen namelijk nooit van tevoren uitgaan van een viral campagne. Daarom kan een opgezette viral marketing campagne hoogstens de potentie hebben om viral te gaan. Marketeers kunnen alleen tijdens, maar meestal pas na een campagne bepalen of het viral is/was. Een viral zonder bereik is immers geen viral.

Er zijn dus bepaalde voorwaarden waaraan voldaan moet worden, wil een campagne (succesvol) viral gaan. Enkele voorwaarden zijn onder andere het gemak waarmee men de viral kan doorsturen. Hoe gemakkelijker het is, des  te meer men geneigd zal zijn om het door te sturen, mits de content interessant is. Ook moet de viral vindbaar zijn en een unieke naam of concept hebben. Dit trekt namelijk meer aandacht.

Een ander punt waarmee men rekening moet houden is het vaststellen of een viral campagne succesvol is geweest voor een bedrijf. Of een viral campagne succesvol is geweest, is afhankelijk van de doelen die een bedrijf heeft gesteld vòòr de campagne. Het is daarom belangrijk om vooraf de doelen te bepalen. Als een bedrijf als doel heeft om een positief imago te creëren onder consumenten en de campagne gaat wel viral, maar niet het gewenste effect, dan kun je wel spreken van een viral campagne, maar is het zeker niet succesvol voor het bedrijf.

Al met al kan viral marketing, rekening gehouden met de haken en ogen, dus een belangrijke rol spelen in een online marketingstrategie, omdat in deze tijd het social mediagebruik (onder andere Facebook, Twitter en Youtube) onder consumenten zeer intensief is; het sharen, liken en forwarden van interessante content is ‘in’ en consumenten doen dat maar al te graag.