Wat is Google Tag Manager?

Om het effect van je online marketinginspanningen te meten zijn de juiste tags essentieel voor jouw website. Wat doet een tag dan hoor ik je denken? Nou een tag is niets meer dan een stukje code van Google in jouw website dat een bepaalde actie meet. Dit kan bijvoorbeeld zijn het opvragen van een pagina, maar ook hoeveel mensen er op een bepaalde knop of link hebben geklikt. Denk hierbij aan het doormeten van een knop "toevoegen aan winkelmandje" in een webwinkel.

Speciaal voor online marketeers heeft Google een handige tool ontwikkeld, de Google Tag Manager, waarmee zij zonder tussenkomst van de technische ontwikkelaar deze stukjes code op de websites van hun klanten kunnen integreren. Voordat online marketeers hier gebruik van kunnen maken is het van belang dat er eenmalig een zogenaamde "container" geplaatst wordt op de website van de klant. Binnen deze container kan de online marketeer vervolgens via de Tag Manager zelf de stukjes code (tags) naar wens toevoegen en verwijderen.

In het filmpje hieronder vind je meer uitleg over de integratie en de mogelijkheden van de Google Tag Manager.