Zoekmachine Optimalisatie in een notendop

Veel van onze klanten willen hoger eindigen in de zoekresultaten van Google. Wat ze hierbij soms nog wel eens vergeten is dat hun concurrenten dit ook willen. De strijd om de zoekresultaten is hevig en intensiveert elke dag. Veel partijen hebben een gespecialiseerde partner (SEO partner) in dienst om hun website zo in te richten, zodat deze hoog scoort op bepaalde zoektermen. Zoekmachine optimalisatie voor Google lijkt haast een olympische sport te worden.

Maar hoe gaat een dergelijk proces nu in zijn werk. We merken dat er vaak nogal wollig over gedaan wordt. Linkbuilding, Meta tags, description aanpassen. Maar harde garanties worden er nooit gegeven. Om weer te geven hoe wij een dergelijk proces aangaan is deze blogpost geschreven.

Bezint eer men begint
De eerste stap die wij maken samen met een klant is het bepalen van de zoektermen. Zo kan het zijn dat een klant denk dat hij op "orthopedische schoenen" gevonden wil worden, terwijl zijn potentiele klanten gewoon Googlen op "steunzool" of "aangepaste schoen". Je kunt dan de website gaan optimaliseren voor de zoekwoorden "orthopedische schoen", maar hier zul je uiteindelijk niet meer klanten door krijgen. In dit voorbeeld zijn het namelijk vooral concurrenten die zoeken op deze termen.

Nadat de zoektermen zijn bepaald gaan we kijken naar de concurrentie en de doelgroep. Waar bevindt de doelgroep zich en welke sites bezoeken zij. Wat doet de doelgroep online? Ook kijken we naar de concurrentie, welke sites linken naar hen. Welke pagerank hebben ze? En hoe hebben ze de site geoptimaliseerd? Door eerst hiernaar te kijken kunnen we de doelstellingen realistisch schetsen voor de klant.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een klant bovenaan Google wil komen op de zoekterm "kinderopvang" in heel Brabant. Maar als blijkt dat de concurrentie zeer hoog is en de klant met name actief is in de regio Tilburg, dan zullen we adviseren om te optimaliseren op voor de regio Tilburg en omliggende gemeenten. Hiermee kunnen de doelstellingen SMART formuleren. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Analyseerbaar, Realiseerbaar en Tijdsgebonden. Bekijk ook onze werkwijzeeens, hierin staat het nog duidelijk omschreven.

Techniek eerst
Nadat de doelstellingen of KPI's (Key Performance Indicators) zijn bepaald starten we met de basis, de techniek. We gaan eerst de site optimaliseren zodat Google snapt waar deze over gaat. Als Google de site niet goed kan analyseren dan zal deze nooit hoog eindigen in de zoekresultaten. We kijken in deze fase onder andere naar de Title- en  Metatags. Maar ook naar de laadsnelheid van de site. Ook zorgen we ervoor dat Google een blauwdruk van de site ontvangt. Zo weet Google precies welke pagina`s de site heeft en hoe deze geindexeerd moeten worden.

Vervolgens gaan we werken aan de teksten op de website, we zorgen ervoor dat deze herschreven worden met de juisten zoekwoorden zodat Google nog beter begrijpt waar de website over gaat. Dit zijn ook de zoektermen waarop we uiteindelijk hoog willen scoren in Google.

Linkbuilding
Zijn we er dan? Nee, helaas is het niet zo simpel. Om hoog in Google te eindigen is het ook van belang dat veel andere sites naar je verwijzen. Je moet online als authoriteit op je vakgebied gezien worden. Hoe verder je netwerk rijkt hoe beter. Eigenlijk net zoals het offline werkt. Hoe meer mensen jou kennen, hoe meer mensen klanten naar je doorverwijzen. Om te kijken welke websites van belang zijn gaan we beginnen met de concurrentie te analyseren. Welke websites verwijzen naar hen? En vooral hoeveel waarde hecht Google aan deze verwijzingen? Zo was een link vanaf Startpagina.nl vroeger wel waardevol, maar tegenwoordig steeds minder. Omdat Startpagina.nl door steeds minder mensen gebruikt wordt.

Content=king
De laatste stap is altijd een een-tweetje tussen ons en de klant. Namelijk het creeëren van content. Dit blijft nog steeds de belangrijkste graadmeter voor Google om een site hoog te indexeren. Maar lukraak content gaan schrijven is niet efficient. De content dient zoekmachine vriendelijke geschreven te worden met de juiste zoektermen erin verpakt. De meest gebruikte methode om content aan een website toe te voegen is het implementeren van een blog binnen de site. Eigenlijk precies wat je nu aan lezen bent. Dit is ook een blogpost, die ons weer hoger moet indexeren in Google op de zoekterm "Zoekmachine Optimalisatie".

Zijn er nog meer zaken waaro je moet letten? Jazeker, er zijn tal van zaken. Maar bovenstaande stappen zijn de belangrijkste die je moet doorlopen. Daarnaast houdt Google natuurlijk ook rekening met de leeftijd van je website, je Google places vermelding, waar je site gehost wordt en hoe actief je bent op de diverse Sociale Media kanalen. Dit zijn ook zeker zaken waarop je moet letten. Al kun je aan de leeftijd van je website natuurlijk weinig veranderen.

Ieder project is uniek en verdient zijn eigen aanpak met zijn eigen SMART gedefinieerde doelstellingen. Wil je meer informatie over jouw website? En hoe deze hoger in Google geindexeerd kan worden? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op.